Yrityskauppa on erinomainen tapa yrityksille kasvattaa liiketoimintaansa, hankkia uutta osaamista tai siirtyä uusille markkinoille.
Yrityskaupan kulku voidaan pelkistetysti erotella kuuteen päävaiheeseen (PwC 2020, mukaillen). Luonnollisesti eri vaiheet eroavat ja riippuvat siitä, onko kyseessä myyjän vai ostaja. Alla oleva kuva havainnollistaa prosessin etenemistä. Käytännössä yritysjärjestelyn edetessä saatetaan kuitenkin palata aiempaan kohtaan tarkentamaan tai hakemaan vahvistusta käsiteltävään asiaan
Yrityskaupan kulku voidaan pelkistetysti erotella kuuteen päävaiheeseen (PwC 2020, mukaillen). Luonnollisesti eri vaiheet eroavat ja riippuvat siitä, onko kyseessä myyjän vai ostaja. Alla oleva kuva havainnollistaa prosessin etenemistä. Käytännössä yritysjärjestelyn edetessä saatetaan kuitenkin palata aiempaan kohtaan tarkentamaan tai hakemaan vahvistusta käsiteltävään asiaan
1. Valmistautumisvaihe
Ennen kuin myynti- tai ostoprosessissa voidaan edetä, on kummankin osapuolen harkittava omia motiivejaan, miksi haluan myydä tai ostaa yritykseni? Omistajien on hyvä miettiä tavoitteitaan tässä vaiheessa ja tehdä ne itselleen selväksi ja tämän jälkeen pysyä suunnitelmassa. Oman yrityksen myyminen ja sen hyväksyminen saattaa vaatia omistajilta pitkänkin pohdinnan joissain tilanteissa tai sitten päätös on selkeä.
2. Kontaktointi
Ostaja tai myyjä on yhteydessä valittuihin tahoihin ja tiedustelee toisen osapuolen kiinnostuksen tasoa lähteä viemään prosessia eteenpäin. Joissakin tapauksissa aivan keskusteluiden alussa voidaan sopia tehtäväksi salassapitosopimus liittyen yritysjärjestelyprosessissa saataviin tietoihin ja niiden hyödyntämiseen.
3. Alustava tarjousvaihe
Alustavassa tarjousvaiheessa ostaja pyytää kaikki tarvittavat tiedot ostettavasta kohteesta, tutustuu sen liiketoimintaan ja suorittaa alustavan arvonmäärityksen. Mahdollinen yritysjärjestelyn rahoitus on tässä vaiheessa hyvä hoitaa kuntoon. Tässä kohtaa ostajalla on kertoa myyjälle kauppahinta indikaatio, josta lähdetään neuvottelemaan.
4. Neuvottelut
Ostaja teettää tarvittaessa ostettavasta yrityksestä due diligence tarkastukset, joissa selvitetään ostettavan yrityksen liiketoiminnan taustoja tarvittavalla tarkkuudella. Neuvotteluiden edetessä tulee tarkastella, onko alustavassa tarjousvaiheessa tehty kauppahinta indikaatio paikkansa pitävä vai tuleeko sitä päivittää. Myös alustava integraatio suunnitelma on hyvä tehdä tässä vaiheessa ostavan tahon toimesta. Myyvän osapuolen näkökulmasta yrityskauppaprosessi on edennyt niin pitkälle, että ostajan sitouttaminen ja kaupan loppuun saattaminen on ensiarvoisen tärkeää.
5. Kaupan toteutuminen
Viimeiseen vaiheeseen edenneissä neuvotteluissa ennen omistajuuden vaihdosta osapuolet laativat yksityiskohtaisen sopimuksen kaupanehdoista, sekä yritysten integraation aikataulu on hyvä kirjata myös sopimusehtoihin. Kun lopullisista ehdoista on pääsy yhteisymmärrykseen, siirrytään kaupan closing-vaiheeseen, missä yrityskauppasopimus allekirjoitetaan ja rahat, sekä yritystoiminta vaihtavat omistajaa.
6. Kaupan jälkeinen aika
Kaupan tekemisen jälkeen osapuolet aloittavat varsinaisen integraatioprosessin. Aiemmin tehtyjä päätöksiä laitetaan käytäntöön suunnitelmien mukaisesti. Kaupan jälkeen yrityksen johto, sekä henkilökunta odottaa muutoksia päivittäiseen toimintaan ja seuraa tarkasti onnistumista. Tässä vaiheessa yrityksen johdon aktiivisella viestinnällä on suuri merkitys integraation ja kaupan onnistumiseen.