Organisaatiomuutoksen johtaminen on kuin vuorelle kiipeämistä. Muutosjohtajien on valmistauduttava johtamaan muutosta, ymmärrettävä mitä muutokseen vaaditaan ja annettava tarvittavat ”työvälineet”, jotta koko organisaatio onnistuu muutoksessa (Zimmerman, 2004).
“A smart and safe hiker is a prepared hiker”
(Great Smoky Mountains Trail Map 1993).
Muutokselle on hyvä asettaa tavoitteita, jotka ohjaavat haluttua päämäärää kohden, johon muutoksella tähdätään. Tavoitteet voivat olla laadullisia, kuten henkilöstön osaamisen kasvattaminen tai määrällisiä, kuten liiketoiminnankasvattaminen. Prosessin aikana on tärkeää pystyä seuraamaan sen etenemistä. Välitavoitteita on hyvä asettaa, jotka helpottavat muutoksen johtamista ja muutoksen aikatauluttamista. Balance Score Card ohjeistaa muutoksen määrittelyä neljästä eri näkökulmasta:
Taloudellinen näkökulma
Mitä tulostavoitteita muutokselle asetetaan?
Asiakasnäkökulma
Miten asiakas hyötyy muutoksesta?
Sisäisten prosessien näkökulma
Miten sisäisten prosessien ja toimintamallien halutaan kehittyvän?
Oppimisen ja kasvun näkökulma
Miten osaamisen halutaan kehittyvän yksilö- ja yritystasolla?
Yksi olennaisimmista seikoista muutoksen alussa on saada avainhenkilöt ja muut organisaation jäsenet sitoutettua muutokseen. Kommunikoinnin, viestinnän ja riittävän tiedon välittäminen, sekä selkeä muutoksen organisointi kaikille organisaation tai muutosta koskevan osaston jäsenille on yksi johdon tärkeimmistä tehtävistä ja myös avaintekijä organisaation tuen ja luottamuksen saamiselle, sekä ihmisten sitouttamiselle.
Hyvin etukäteen suunniteltu muutosprosessi, selkeät perustellut tavoitteet ja tukijärjestelmä tukevat positiivista suhtautumista muutokseen. Suunnittelu luo perustan onnistumiselle. Osallistaminen suunnitteluun motivoi ja sitouttaa henkilökuntaa muutokseen. Jokainen muutosprosessi on ainutlaatuinen ja organisaation aikaisemmat kokemukset ja historia vaikuttavat seuraaviin muutoksiin. Muutoksen hallintaa auttaakin, jos on ymmärrys, mitä organisaatiossa tapahtuu muutosprosessin aikana. (Stenvall & Virtanen, 2007)